- De deelauto wordt langzaam maar zeker populairder in Nederland, maar wordt nog gezien als duur vervoer.
- Het is een goede oplossing voor mensen die geen auto kunnen of willen bezitten, maar er wel af en toe gebruik van willen maken.
- We legden de kosten van autobezit, private lease en de deelauto naast elkaar om te kijken hoe vaak je per maand in een deelauto kunt rijden, voordat het duurder wordt dan de maandelijkse kosten van een eigen auto of private lease.
- Lees ook: Deelauto huren: dit moet je weten over het aanbod en de kosten bij 4 grote platforms in Nederland
De deelauto wint langzaam maar zeker terrein in Nederland. Volgens het kennisplatform CROW telde Nederland in het voorjaar van 2021 in totaal ruim 87.000 deelauto’s. Zeven jaar geleden waren er nog in totaal slechts zo’n 10.000 deelauto’s.
De echte populariteit blijft nog uit, mede omdat de bekendheid met het concept van deelauto’s nog beperkt is bij Nederlanders. Toch kunnen deelauto’s voor veel mensen interessant zijn vanwege de relatief lage kosten die ermee gemoeid zijn. Het belangrijkste is wellicht nog wel de flexibiliteit die het oplevert vanwege de nagenoeg niet bestaande vaste lasten.
Op het eerste gezicht lijkt een deelauto vrij prijzig in gebruik. Dat komt voornamelijk doordat de kosten eigenlijk veel duidelijker zijn dan bijvoorbeeld bij een auto in eigen bezit. Daarbij weet je bijvoorbeeld ongeveer wat je maandelijks kwijt bent aan verzekering en wegenbelasting, maar dat zijn dan ook de enige twee constanten. Brandstofkosten en onderhoud zijn al lastiger in kaart te brengen.
Lees ook: Deelauto huren: dit moet je weten over het aanbod en de kosten bij 4 grote platforms in Nederland
Dat is alweer anders bij private lease, waarbij je een vast bedrag per maand betaalt om de auto te gebruiken gedurende een aantal jaar. Bij private lease zijn de prijzen vooraf duidelijk, maar je betaalt dan ook voor dat gemak.
De deelauto lijkt vooral handig voor mensen die sporadisch een auto nodig hebben, maar is dat wel zo? We legden de deelauto, de auto in bezit en private lease naast elkaar om te kijken vanaf wanneer de deelauto interessant is.
Voor deze vergelijking zijn we uitgegaan van een paar constanten. Zo gingen we uit van het gemiddelde aantal jaarlijkse kilometers van ongeveer 10.000 km per jaar. Dat komt neer op een rit van 30 kilometer per dag. Ook de standaardprijzen van de private lease zijn gebaseerd op laagste kosten per maand en 10.000 km per jaar.
Daarnaast kozen we ervoor om te rekenen met de kosten die je daadwerkelijk maandelijks kwijt bent. Dat houdt in dat we de afschrijving of leningskosten van een eigen auto niet standaard meerekenen. Dat is in dit geval ook vrijwel onmogelijk, omdat we vooraf niet kunnen bepalen wat de waarde van de auto is en wat de restwaarde gaat zijn.
De grootste hap in de afschrijving gebeurt bijvoorbeeld in de eerste drie jaar van het bezit van een nieuwe auto. Als je bijvoorbeeld een occasion van drie jaar of ouder koopt, dan is er al een fors deel aan afschrijving in de prijs verwerkt en zal de afschrijving na de aankoop vele malen lager zijn.
Ook de andere variabelen zoals kilometerstand, staat van onderhoud, marktwerking en ga zo maar door, zijn te wisselend om goed mee te rekenen.
Heb je een auto op het oog of in bezit, dan raden we je aan om die afschrijving of leningskosten bij de maandelijkse lasten op te tellen. In de praktijk komt dit waarschijnlijk neer op de van twee tot vier dagritten met een deelauto (zie hiervoor de tabel verderop in dit artikel), afhankelijk van de klasse.
Voor de volledigheid hebben we wel een gemiddelde afschrijving bijgevoegd in de tabellen. Deze zijn op basis van cijfers van het Nibud.
Bij het bezit van een eigen auto komt ook onderhoud kijken. Denk hierbij aan reparaties, nieuwe banden, regulier onderhoud en de APK-keuring. Dit zijn vaak terugkerende kosten die meegeteld moeten worden. Het Nibud deed hiervoor een schatting die we hebben aangehouden.
Voor de prijs per kilometer bij zowel eigen bezit als private lease gingen we uit van het verbruik dat gebruikers van Autoweek opgaven. Dus niet het fabrieksgemiddelde, aangezien dat altijd vele malen lager ligt. In dit geval werken we dus met praktijkcijfers. Daarnaast gingen we uit van een benzineprijs van 2 euro per liter.
Ook beperkten we ons tot twee landelijk opererende bedrijven die auto’s ook per uur verhuren: MyWheels en Greenwheels.
Wat kost een rit van 30 kilometer per dag?
Om te beginnen moesten we uitrekenen wat een rit van 30 kilometer per dag of per dagdeel kost. Daarvoor namen we alle variabelen bij elkaar en rekenden uit wat de totale kosten waren. Die lagen nogal ver uit elkaar, zoals je ziet in onderstaande tabellen.
De aangegeven dagprijzen zijn vaste prijzen voor een 24-uurs huur. Dat zijn lagere tarieven die MyWheels en Greenwheels aanhouden. Voor de kilometerprijs van de eigen auto's en de private lease namen we het verbruik gedeeld door literprijs.
In de tabel hieronder zie je de omgerekende kosten per dag voor autobezit en private lease van drie modellen. Dit is inclusief de schatting voor de afschrijving.
Kantelpunt voor de deelauto tegenover een eigen auto
Wanneer wordt een eigen auto goedkoper om te hebben tegenover het rijden in een deelauto? We zetten hiervoor de geschatte maandelijkse kosten van een eigen auto af tegen de dagelijkse kosten van deelauto's. De vraag daarbij is: hoe vaak kun je in een maand een deelauto nemen, voordat de totale kosten hoger worden dan de maandelijkse kosten van een eigen auto?
We keken hiervoor eerst naar de kleine stadsautootjes. In dit geval de Volkswagen UP omdat beide aanbieders deze auto’s door het land hebben staan.
In de onderstaande tabel is voor de eigen auto het geschatte maandbedrag gegeven, zowel inclusief als exclusief afschrijving. Voor de deelauto kijken we naar een oplopend aantal ritten dat je per maand zou maken.
Zoals je in bovenstaande tabel kunt zien, kun je tot vijf hele dagen op pad om goedkoper uit te zijn in een deelauto. Ga je voor dagdelen, dan kun je zelfs tien keer op pad voordat je duurder uit bent dan een eigen auto.
Opvallend is dat het voor de grotere voertuigen bijna hetzelfde is, zoals te zien is in onderstaande tabel. Een ritje meer per maand en je zit op het kantelpunt. Tot vijf dagen op pad is goedkoper met de deelauto. Elf dagdelen zijn ook nog steeds niet zo duur als een eigen Golf Variant voor de deur zetten, op basis van de maandelijkse kosten van een eigen auto.
Kantelpunt voor de deelauto tegenover private lease
Bij private lease zijn de vaste lasten een stuk hoger dan bij bezit. Maar de overeenkomsten met een deelauto zijn wat groter, want private lease is eigenlijk ook een verkapte huur, maar dan op basis van een langer contract.
Het is dan ook interessant om deze twee naast elkaar te leggen voor een vergelijking. Hiervoor zijn we direct uitgegaan van de duurste abonnementsstructuur van de deelautoaanbieders die uitgaat van frequenter gebruik, en dus lagere kosten per rit. Want je kunt flink wat ritten maken met een deelauto, voordat je uitkomt bij kosten die even hoog liggen als de maandelijkse tarieven van private lease. Dat is te zien in de tabel hieronder.
Bij de kleinere auto ligt het kantelpunt op elf dagen op pad, maar als het op dagdelen aankomt kun je bijna elke doordeweekse dag in een maand een stukje gaan rijden voordat je de kosten van de private lease per maand evenaart.
Bij de grotere auto’s ligt het kantelpunt ook rond de elf dagen, maar dat is wel heel erg afhankelijk van de aanbieder. Elf ritten met Mywheels kosten bijna evenveel als een Opel Astra, maar zijn veel goedkoper dan de Golf Variant. Echter komt het private lease-bedrag van de Golf wel weer in de buurt van elf dagen rijden in de Greenwheels.
Het wordt pas echt interessant als je naar de dagdelen gaat kijken, want dan zit je na twintig ritten per maand nog niet eens in de buurt van het private lease-bedrag van zowel de Golf als de Astra.
Deelauto interessantst bij flexibel gebruik
Zoals je kunt zien in bovenstaande tabellen wordt een deelauto pas echt interessant als je hem flexibel gebruikt. Daarmee bedoelen we dat je hem niet voor hele dagen inzet, want dan gaan de prijzen in rap tempo omhoog. Een paar uur per keer is het voordeligst.
En als je maar enkele ritten per maand doet, dan loont het om het kantelpunt van de abonnementen op te zoeken. Zo blijkt dat een abonnement van 10 euro per maand in de meeste gevallen al na twee ritten is terugverdiend. Het ‘duurdere’ abonnement van 25 euro per maand loont in sommige gevallen al na 3 ritten.
Lees meer over private lease en auto-abonnementen:
- Private lease, auto-abonnement of gewoon een occasion kopen, wat is het beste voor jouw portemonnee?
- Het auto-abonnement: wat is het en wat zijn de voordelen? We vergelijken 5 aanbieders
- Bij private lease zit je jarenlang vast aan je auto – op deze 4 manieren kom je toch van je contract af zonder torenhoge opzegboete
- Kun je beter zakelijk een auto leasen of voor private lease gaan? Hier moet je op letten